اصطلاحات رايج موجود در فرش دستباف و ماشيني

در اين وبلاگ، آموزش هايي براي آشنايي با فرش و مفاهيم آن، انواع فرش دستباف و ماشيني، فرش هاي 1500 شانه و ديگر فرش ها مثل فرش 700 شانه و فرش 1200 شانه بيان مي كنم.

اصطلاحات رايج موجود در فرش دستباف و ماشيني

۴۹ بازديد

فرش لچك ترنج قالي كاشان

فرش دستباف يكي از ارشمند ترين هنر ايراني مي باشد كه به دست هنرمندان و قالي بافان ايراني توليد مي شود. اصطلاحات رايج در فرش دستباف، دنياي بزرگي است كه تعريف تمام آنها در يك مقاله كوتاه پاسخگو نمي باشد. ما در اين مقاله قصد داريم شما را با تعدادي از بارزترين اصطلاحات آشنا كنيم. با ما در ادامه اين مقاله همراه باشيد.

ويژگي فرش دستباف كاشان

فرش دستباف به عنوان محصولي نمادين از كشور ايران محسوب مي شود كه اكثر مردم دنيا با اين كالاي زيبا آشنا مي باشند. لازم به ذكر است چند كشور ديگر هم  در دنيا اين محصول را توليد مي كنند، اما فرش دستباف ايراني بيشتر مورد توجه افراد قرار گرفته است. چرا كه به همراه عشق بافته مي شود. يكي از ويژگي هاي فرش دستباف قديمي بودن آن مي باشد. هرچه از بافت آن گذشته و به اصطلاح هرچه پاخور فرش بيشتر باشد ارزش فرش دستباف بالاتر مي رود. در گذشته براي ارزش دادن به اين محصول آن را در مكان هاي پر رفت و آمد قرار داده تا ظاهري كهنه به خود بگيرد. توليد كنندگان فرش دستباف از گذشته تا كنون از اصطلاحات زيادي براي اين محصول استفاده مي كردند كه شامل ترنج، لچك، كلاله، حاشيه، گل ابريشم و بسياري از موارد ديگر كه در يك مقاله مجزا به تعريف آنها مي پردازيم.

ترنج چيست؟

در خانه هاي قديمي، در وسط حياط عمارت از حوض استفاده مي شد. اين حوض ها به صورت اشكال گوناگون شكل مي گرفت. باغ در فرش دستباف به معناي زمينه فرش بوده و ترنج به معناي حوض وسط باغ مي باشد. ترنج مي تواند به شكل دايره، شش ضلعي، لوزي و... باشد. ترنج ها از برگ، گل و بوته پيچيده در هم تشكيل شده كه مي توان آن را همانند يك مدال با ارزش در مركز فرش توصيف كرد كه زيبايي چشمگيري را به ظاهر فرش القا مي كند. ترنج در نقشه هاي فرش كاشان بزرگتر در مركز فرش طراحي مي شود و همين تغييرات جرئي كوچك مي باشد كه فرش كاشان را خاص تر كرده است.

لچك چيست؟

در بعضي از فرش هاي دستباف در چهار گوشه فرش اشكالي مثلثي يا قوسي شكل وجود دارد كه با شاخه هاي گل بسيار زيبا پوشيده شده است. لچك در گذشته به معناي گوشه بوده و همين امر سبب نام گذاري در گوشه فرش شده است. اين طرح به صورت قرينه در گوشه هاي فرش طراحي شده است.

در بعضي از نقشه هاي فرش دستباف و يا حتي فرش ماشيني لچك و ترنج با يك ديگر روي فرش ظاهر مي شود. اين كار بسته به سليقه طراح نقشه بوده. ايده بافت فرش در دوران سلطنت شاه عباس شكل گرفت. به همين دليل ايده طرح هاي اصيل و معروف از همان زمان به صورت نقشه طراحي شد و تا امروز توسط توليد كنندگان فرش دستباف و ماشيني بافته مي شود. ناگفته نماند كه در دوران سلطنت پادشاهان صفوي ايده بافت فرش دستباف در نقش و نگار هاي گوناگون اهميت بيشتري را پيدا كرد.

كلاله چيست؟

كلاله يا شمسه يكي از ويژگي هاي تاثير گذار در زيبايي فرش دستباف مي باشد. اين ويژگي به صورت دو گل در دو طرف ترنج فرش طراحي مي شود. ابعاد گوناگوني از كلاله در انواع نقشه ها مي باشد كه اين طراحي بسته به سبيقه طراح نقشه فرش مي باشد.

حاشيه چيست؟

حاشيه به صورت باريك و پهن در فرش طراحي مي شود. در اكثر زيادي از نقشه فرش حاشيه استفاده شده است. چرا كه حدود هر ويژگي را مشخص كرده است و همچنين به ظاهر فرش نظم و ترتيب مي دهد. حاشيه ها به دو صورت نقسيم مي شوند. در فرش يك حاشيه اصلي و دو حاشيه فرعي وجود دارد كه نام هاي متفاوتي با يك ديگر دارند.

گل ابريشم چيست؟

در فرش تعدادي از گل ها به رنگ روشن تري روي فرش ظاهر مي شود كه اين عمل با نخ هاي ابريشم صورت مي گيرد. بافت تعدادي از گل ها با نخ ابريشم در كنار الياف پشمي جلوه فرش را بيشتر كرده و همانند ستاره اي درخشان در فرش نقش ميبندد.

قالي كاشان

با توجه به موارد و اصطلاحات ذكر شده در متن با تعدادي از ويژگي هاي فرش آشنا شديم. اين ويژگي ها ابتدا بر روي فرش دستباف ظاهر مي شد. اما با پيشرفت صنعت بافندگي در ايران و توليد دستگاه هاي فرش ماشيني، فرش هاي دستباف جاي خود را به فرش ماشيني دادند. شما در فروشگاه معتبر قالي كاشان مي توانيد اين طراحي هاي زيبا و منحصر به فرد را بر روي فرش ماشيني خريداري كنيد. محصولات قالي كاشان داراي قيمت مناسب و كيفيت بالا بوده و ارسال رايگان به سراسر ايران را دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.